Cooperació Internacional

La Dimensió Universal de la Caritat

Càritas reafirma la Dimensió Universal de la Caritat que no coneix davanteres i arriba a les persones més empobrides del planeta, sempre a través de les Esglésies locals i les Càritas germanes amb les quals treballem. Per a això, Càritas Espanyola treballa en xarxa, com a part de la confederació internacional, composta per 165 organitzacions nacionals.

Principis bàsics de l’acció:

Dignitat, Drets, Igualtat, Reciprocitat, Interculturalitat i Participació.

DONAR

Les nostres línies de treball

Dret a l’alimentació

El nostre gran repte és treballar amb determinació i de manera molt activa per a assegurar que totes les persones, especialment les més empobrides, tinguin accés a una alimentació sana, nutritiva i suficient. Treballant per a posar fi a totes les formes de malnutrició i incrementar la resiliència de les comunitats, de manera que el dret a l’alimentació sigui una realitat per a les persones més vulnerables i excloses.

• Impulsem l’agricultura a petita escala.
  • Donem el major protagonisme al lideratge de les dones com a agents de desenvolupament de les comunitats locals.
  • Centrem els nostres objectius en la consolidació d’un bon sistema de mercats agrícoles.
  • Desenvolupem accions d’incidència social i política que enforteixin el diàleg entre la societat civil i els governs.

EL DRET A l’ALIMENTACIÓ, EIX EN L’ACCIÓ DE CÀRITAS

Construcció de pau

Càritas creu en la necessitat de promoure societats pacífiques basades en el respecte dels Drets Humans i l’Estat de Dret, en una gestió pública de qualitat a tots els nivells, i unes institucions eficaces i inclusives que garanteixin la transparència i la rendició de comptes.

A través de projectes i programes que responen a realitats de pobresa, exclusió social, violència, maltractament, explotació, tracta, desigualtat en l’accés a la justícia, Càritas contribueix a la construcció de la pau. Fem costat a la societat civil enfortint les capacitats dels defensors de DDHH i de les organitzacions.

Cura de la creació

Càritas treballa des d’un enfocament integral de la cura de la creació, que considera que la crisi ambiental està lligada a la crisi social i al patiment de les persones més pobres. Busquem propiciar un canvi en les maneres de viure i en les decisions polítiques per a impulsar una societat solidària i un planeta habitable per a tots els pobles, no sols avui, sinó pensant en el demà i en les generacions futures.

Som conscients que les persones més pobres són també les més vulnerables davant el canvi climàtic. Per i per a això, Càritas és present en diversos països per a preservar la terra i l’aigua i defensar la supervivència de les comunitats indígenes i pageses.

Descobreix a Ampliar la mirada les nostres propostes per a canviar els estils de vida i aconseguir entre tots revertir la deterioració mediambiental.

Acció humanitària

El nostre model d’intervenció, basat en l’enfortiment de les capacitats locals, té uns senyals d’identitat pròpies:

• Caritat cristiana: posa en el centre la justícia i l’accés de les víctimes al dret a una acció humanitària orientada a alleujar el sofriment, garantir la seva subsistència, protegir els seus drets fonamentals i defensar la seva dignitat.
  • Subsidiarietat: enfortint l’autonomia de l’Església local, les seves decisions i capacitats.
  • Fraternitat: respecte mutu i col·laboració entre les diferents Càritas i l’Església local.
  • Resultats: vetllant per l’eficàcia, eficiència i transparència en la nostra gestió.
  • Treballem en el marc de la resposta immediata a les emergències, però també dins de les fases de pre-emergència (donant suport a la preparació i l’enfortiment institucional dels nostres socis locals) i de post-emergència (referent a activitats de reconstrucció, rehabilitació i recuperació de mitjans de vida).

Mobilitat humana

Defensem els drets i la dignitat de les persones migrants i refugiades a tot el món, la casa comuna. La migració global és un gran desafiament per al món actual i una prioritat per a l’Església catòlica. Càritas treballa a Espanya en la xarxa Migrants amb Drets, i a nivell internacional en altres xarxes d’Església com la Xarxa d’Àfrica i Europa per a la Mobilitat Humana (RAEMH) o la Xarxa Eclesial Llatinoamericana i Del Carib de Migració, Desplaçament, Refugi i Tràfic de Persones (Xarxa CLAM).

Les nostres principals línies se centren:

• Acollir: ampliar les possibilitats perquè els migrants i refugiats puguin entrar de manera segura i legal als països de destinació.
  • Protegir: defensa dels drets i de la dignitat dels migrants i refugiats, independentment del seu estatus migratori, perquè el dret a la vida no pot dependre de l’estatus legal d’una persona.
  • Promoure: garantir el desenvolupament humà integral de totes les persones migrants i refugiades, juntament amb el de les comunitats locals d’acolliment.
  • Integrar: la trobada de cultures diferents és una font d’enriquiment mutu, ja que la inclusió i la participació contribueixen al desenvolupament de la societat.

Visita la nostra exposició Trobar per a trobar-nos i descobreix com acollim, protegim, promovem i integrem a les persones en situació de mobilitat.

On som presents?

Amèrica Llatina

La nostra prioritat a Amèrica Llatina se centra en l’atenció a les poblacions més vulnerables (pagesos, comunitats afrodescendents, indígenes,…) en una regió en què la bretxa de la desigualtat és cada vegada més àmplia. Treballem en 20 països distingint quatre zones, CAMEX (Centreamèrica i Mèxic), Carib, Zona Bolivariana i Zona Sud.

Les intervencions van encaminades a la defensa dels drets humans en termes de seguretat alimentària, mobilitat de les persones, ajuda humanitària, i també en construcció de pau, governabilitat democràtica i iniciatives d’economia social i solidària.

Nord d’Àfrica

Som presents a Mauritània, Mali, Níger, el Senegal i el Marroc, donant suport a processos d’enfortiment comunitari en zones rurals, empoderant a la societat civil i incidint en l’accés a drets bàsics de les poblacions desfavorides.

També treballem per la garantia de drets de les persones en mobilitat, que es troben en aquesta regió dins del seu procés migratori, sigui origen, trànsit o destinació.

Medio Orient

Tenim presència en Palestina, Síria, l’Iraq, Jordània i Líban. Prioritzem l’atenció a les poblacions vulnerables afectades pel conflicte a Síria, ja sigui dins del país o als països d’acolliment.

A més, promovem i acompanyem iniciatives que garanteixin l’exercici dels drets bàsics de la població, per exemple, l’accés a la salut.

Àsia

Desenvolupem projectes a Filipines, Bangladesh, Cambodja i Tailàndia. Donem suport a estratègies de resiliència en les comunitats vulnerables per a minimitzar els efectes del canvi climàtic, centrades en la prevenció de riscos de desastres i l’organització comunitària, amb especial atenció a poblacions indígenes, i a la garantia dels seus drets.

Duem a terme accions d’ajuda humanitària per a les víctimes dels desastres naturals. Posem especial atenció en les poblacions en mobilitat i el seu accés a drets bàsics.

Europa

Col·laborem amb les Càritas d’Armènia, Ucraïna, Turquia, Grècia i Balcans donant suport al seu enfortiment institucional perquè garanteixin els drets bàsics de les persones vulnerables.

Fem costat a les persones que es desplacen forçosament, sobretot per raons de conflictes bèl·lics.

Àfrica

Treballem a Burkina Faso, Burundi, Txad, Eritrea, Etiòpia, Kenya, Moçambic, República Democràtica del Congo, Sudan del Sud, Djibouti, amb un enfocament de reforç de les capacitats de les Càritas locals.

La nostra labor se centra: en el desenvolupament rural de les poblacions més vulnerables i afectades pel canvi climàtic i les sequeres amb particular atenció a les dones; en la construcció de la pau a través del suport a defensors de drets i al diàleg interreligiós; a contribuir al bon govern mitjançant accions de sensibilització i observació dirigides a garantir la qualitat dels processos electorals; així com a garantir els drets de les persones en mobilitat, que es troben en aquesta regió dins del seu procés migratori, sigui origen, trànsit o destinació. A més, Càritas i els seus socis realitzen accions de resposta humanitària immediata en desastres naturals i conflictes.

Pots conèixer els projectes que atén Càritas en diverses parts del món en Càritas Internacionalis o Càritas Espanyola.

Vols col·laborar amb cooperació internacional?

Ajuda’ns a estar on més ens necessiten.