PRESENTACIÓ DE LA MEMÒRIA SOCIAL ANY 2023
ALLÀ ON ENS NECESSITES, OBRIM CAMÍ A L’ESPERANÇA
En un acte presidit pel Bisbe de Tortosa Mons. Sergi Gordo, i amb l’assistència del Director de Càritas Diocesana Didac Rodríguez i el Secretari General Agustí Adell, han donat a conèixer els aspectes més importants de l’activitat desenvolupada per aquesta institució al llarg de l’any passat.
Sota el títol “ALLÀ ON ENS NECESSITES, OBRIM CAMÍ A L’ESPERANÇA”, us fem arribar un resum del què ha estat el treball de Càritas Diocesana al llarg de l’any 2023.
Com diem a la introducció de la Memòria 2023: Càritas és l’expressió de l’amor preferencial de la comunitat cristiana pels pobres. És, doncs, la mateixa Església, no una organització de l’Església.
En paraules del Papa Francesc: “Càritas és la carícia de l’Església al seu poble, és la carícia de la Mare Església als seus fills, la tendresa, la proximitat”.
En els 27 projectes que tenim en marxa a nivell diocesà, hem atès un total de 9.506 persones, de les quals un 22% son infants i adults fins als 17 anys. Acompanyem un total de 3.993 famílies en el conjunt de les 35 Càritas que treballen a la nostra diòcesi.
En els darrers cinc anys, hem passat d’atendre 7.829 persones (2019) a 9.506 aquest darrer any 2023 (+22%). Pel que fa a famílies acompanyades, també hem tingut un increment de 734; passant de 3.259 a 3.993 famílies ateses aquest darrer any 2023. Un increment del 21%.
Tot aquest esforç ens ha suposat un increment important dels recursos destinats a ajudes econòmiques directes. Hem passat de 471.600 € destinats l’any 2019, a 753.600 € aquest any 2023. Un increment del 60%.
En el total de recursos destinats a l’atenció a les persones, aquest passat any 2023, hem destinat la quantitat de 2.386.019€, per 2.176.351 €, l’any 2019. Un increment de quasi 210.000 € (+9,6%).
Del conjunt d’accions realitzades, destacaríem la consolidació del projecte “Jo com tu” de targetes solidàries. Vam començar el 2019 amb 26 persones usuàries i 8.520 € destinats, i hem arribat cinc anys després, a destinar-hi 105.025 € i ja tenim 384 persones que fan ús d’aquest projecte.
D’altra banda, aquest 2023 hem continuat el projecte d’inserció laboral. En funció dels recursos disponibles es dissenyen uns llocs de treball que cobriran persones amb dificultats per trobar feina. Aquestes persones també segueixen un itinerari formatiu per l’obtenció de diferents competències i un procés d’acompanyament personalitzat. Amb aquest projecte hem possibilitat 6 contractacions d’inserció laboral.
També cal destacar que ja son prop de 500 persones grans les que acompanyem per part dels nostres voluntaris. Seguim visitant gent gran que viu sola, tant en els seus domicilis com als centres de salut o residencials. La solitud no volguda és un element que provoca patiment en les persones grans que sovint es troben desprotegides.
Els 656 voluntaris dels 35 equips locals de Càritas, han realitzat 57.910 intervencions en el seu procés d’acompanyament a les prop de 10.000 persones ateses aquest 2023.
També hem ajudat a cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació, vestit, higiene, transport, a un total de 159 persones sense llar.
Com diu el nostre Bisbe en la seva salutació, “Allà on ens necessites”, Càritas hi és present i és capaç de mobilitzar l’amor als més desvalguts i vulnerables, infonent-los esperança, motivant-los per caminar endavant, obrint camins”.
Al llarg de les pàgines de la Memòria corresponent a l’any 2023 que avui presentem, hi ha moltes dades que conformen una acció sobre persones i famílies, quantitats invertides, projectes en marxa, esperances i il·lusions.
Però com diu el Bisbe Sergi: “darrera de les dades d’aquesta memòria hi ha més que unes xifres fredes, hi ha rostres concrets de persones acollides, acompanyades i estimades des de la gran família de Càritas Diocesana de Tortosa, que “allà on ens necessites, obrim camí a l’esperança”.