Noticia17/03/2026

Càritas Espanyola mobilitza 150.000 euros per atendre la població desplaçada al Líban davant l’escalada de violència

Amb aquests fons pretén donar suport a la resposta de Càritas Líban a l'emergència humanitària

Càritas Espanyola ha decidit mobilitzar 150.000 euros davant la crisi de persones desplaçades al Líban arran de l’escalada d’hostilitats en aquest territori i les ordres d’evacuació israelianes adreçades a diverses localitats del país. Després dels atacs militars coordinats dels Estats Units i Israel contra el territori de l’Iran, iniciats el 28 de febrer, l’escalada bèl·lica ha agreujat la crisi humanitària a l’Orient Mitjà afectant 14,1 milions de persones, segons l’ONU.

Les ordres d’evacuació per als residents d’uns 50 localitats de l’est i el sud del país, així com a diversos barris de la capital Beirut, ha provocat el desplaçament forçat i urgent d’unes 700.000 persones cap a zones considerades més segures, segons els registres de l’Alt Comissionat de l’ONU per als refugiats (ACN). Les operacions militars han causat en aquest país com a mínim 486 morts i més de 1.313 ferits entre la població civil.

Estem davant d’un desplaçament massiu. Segons els nostres equips en terreny, els refugis disponibles no poden absorbir la quantitat de població desplaçada i els carrers s’omplen de persones fugint de les zones afectades a causa de la magnitud, intensitat i extensió geogràfica de l’actual escalada. Tot apunta que les hostilitats continuaran, així com el desplaçament dramàtic de les persones”, explica Cooperació Internacional de Càritas Espanyola.

Les previsions indiquen que el nombre de desplaçats interns podria superar el milió de persones. Fins ara, les autoritats del Líban han activat 567 refugis a tot el territori per acollir la població que està arribant al centre i nord del país; avui només 55 disposen de places.

L’impacte humanitari d’aquesta crisi és especialment profund. “La por, el trauma i la incertesa resultants estan tenint un profund impacte a les famílies, no només a nivell físic sinó també psicològic. Comunitats senceres es troben greument afectades per una situació que se suma als anys de violència i dificultats econòmiques”, va puntualitzar.

Reforç del servei d’atenció primària

Amb la mobilització d’aquests fons, Càritas Espanyola pretén donar suport a la tasca que realitza l’equip de Càritas Líban en resposta a la crisi humanitària. Entre les línies d’intervenció principals destaquen l’activació dels equips d’emergències a tot el país, l’ampliació de menjadors i punts de distribució d’aliments preparats, el subministrament d’articles no alimentaris per als refugis (matalassos, mantes i coixins) i el reforçament del servei d’atenció primària a través dels centres de salut i les unitats clíniques mòbils.

Càritas Espanyola col·labora amb Càritas Líban des de fa gairebé 15 anys en programes d’assistència mèdica a famílies i comunitats vulnerables del sud del país, amb una atenció especial a famílies refugiades provinents de Síria, i programes de respostes d’emergència.

Davant l’escalada bèl·lica, l’Assemblea de Patriarques i Bisbes Catòlics del Líban va demanar el 5 de març passat “el cessament immediat de l’espiral de violència i el retorn al diàleg constructiu i a una acció diplomàtica responsable, basada en la recerca del bé comú dels pobles que anhelen una vida pacífica fundada en la justícia i la dignitat”. Així mateix, van instar la comunitat internacional a “fer tot el possible per evitar una escalada més gran i establir solucions justes que salvaguardin els drets dels pobles i protegeixin la dignitat humana”.

Càritas Espanyola se suma a aquesta crida, expressant la seva solidaritat i suport a Càritas Líban i a totes les Càritas de l’Orient Mitjà que estan sent afectades per aquesta crisi regional sense precedents.